فولاد مبارکه علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف آب، به ارتقای بهداشت محیط منطقه کمک کرد / این صنعت مصرف آب خود را به نصف ۳ دهه گذشته کاهش داده است

رئیس اسبق سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان، گفت: شرکت فولاد مبارکه با سرمایه‌گذاری برای استفاده از پساب ۹ شهرستان اطراف خود علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف آب، به ارتقای بهداشت محیط منطقه کمک کرده و علی‌رغم افزایش ۳ برابری میزان تولید از زمان تأسیس خود، مصرف آب مورد نیاز خود را به نصف ۳ دهه گذشته کاهش داده است.
فولاد مبارکه علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف آب، به ارتقای بهداشت محیط منطقه کمک کرد / این صنعت مصرف آب خود را به نصف ۳ دهه گذشته کاهش داده است
دیگران چه می خوانند:
به گزارش رصد بورس و به نقل از دنیای معدن: «محسن پورسینا» رئیس اسبق سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان در قسمت هفتم از فصل سوم برنامه تلویزیونی "تفاوط" که با موضوع "آسیب شناسی مسئله توسعه در اصفهان" ساعت ۲۲ روز جمعه ۲۶ آذرماه ۱۴۰۰ از شبکه استانی اصفهان پخش شد، با بیان این که آیا صنعت در روند توسعه اختلال ایجاد کرده است، اظهار کرد: آمار و اطلاعات کمی در کشور محلی از اعراب ندارد و نمی‌توان به آمار استناد کرد.
وی با اشاره به عملکرد حرفه‌ای شرکت فولاد مبارکه به عنوان بزرگترین واحد صنعتی کشور افزود: ریل‌گذاری و هدف‌گذاری در شرکت فولاد مبارکه بیش از ۲ دهه است که تدوین و به صورت منسجم برنامه‌ریزی شده است و این درحالی است که چنین رویکردی حتی در سطح کلان و دولت مشهود نیست.
رئیس اسبق سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان با بیان این که اسناد بالادستی جایگاه هر استانی به سمت توسعه را تبیین می‌کند، خاطرنشان کرد: برای ریل‌گذاری توسعه در مسیر صحیح نیاز به شفاف‌سازی و ارائه آمار صحیح به جامعه است.
 
فولاد مبارکه از ۱۰ سال گذشته تاکنون کمترین میزان مصرف آب از زاینده‌رود را داشته است
 
وی اذعان داشت: طبق آمار اعلام شده محیط زیست استان اصفهان، ۵۳ درصد از آلودگی کلانشهر اصفهان مربوط به دود ناشی از خودروهاست و طی ۶ ماه نخست امسال سهم صنایع ۱۳ درصد است؛ در نیمه دوم سال نیز به دلیل پدیده اینورژن(وارونگی دما) شاخص کیفیت هوا ناسالم می‌شود که علت اصلی نیز آلودگی ناشی از خودروهاست.
پورسینا با اشاره به سهم کشاورزی در مصرف آب تصریح کرد: بیش از ۸۲ درصد آب مصرفی در استان اصفهان مربوط به بخش کشاورزی است و این درحالی است که مصرف آب شرکت فولاد مبارکه ۲ درصد است؛ شرکت فولاد مبارکه از ۱۰ سال گذشته تاکنون کمترین میزان مصرف آب از زاینده‌رود را داشته و به جای آن از پساب شهرستان‌های مجاور خود بهره‌مند شده است.
وی با اشاره به اشتغال‌زایی مستقیم ۴۰۰ هزار نفری شرکت فولاد مبارکه، عنوان داشت: شرکت فولاد مبارکه با سرمایه‌گذاری برای استفاده از پساب ۹ شهرستان اطراف خود علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف آب، به ارتقای بهداشت محیط منطقه کمک کرده و علی‌رغم افزایش ۳ برابری میزان تولید از زمان تأسیس خود، مصرف آب مورد نیاز خود را به نصف ۳ دهه گذشته کاهش داده است.
عباس حاتمی دانشیار و عضو هیأت علمی گروه سیاسی دانشگاه اصفهان نیز در ادامه این برنامه با بیان این که توسعه با دو مفهوم پایدار و مطلوب و ناپایدار و نامطلوب تعریف می‌شود، با مرور تاریخی به روند شکل‌گیری توسعه اظهار کرد: تا دهه ۱۹۶۰ میلادی (دهه ۴۰ شمسی)، مفهوم توسعه با رشد اقتصادی تبیین می‌شد و این رشد تا حد زیادی در قالب رشد صنعتی نمایان می‌گردید که این نحوه نگاه به توسعه با چالش روبرو شد.
وی با بیان این که رشد توسعه با شکاف طبقاتی همراه شد، افزود: نگاه به توسعه با مفهوم اهمیت به توسعه کیفی در زیست انسان تغییر یافت؛ به عبارت دیگر مفهوم عدالت اجتماعی در کنار رشد اقتصادی مطرح شد و امید به زندگی یکی از شالوده‌های توسعه تعریف شد.
 
تأمین ۲۳ درصد از سوخت مورد نیاز کشور توسط پالایشگاه اصفهان
 
عضو هیأت علمی گروه سیاسی دانشگاه اصفهان با اشاره به بررسی شکل توسعه در اصفهان خاطرنشان کرد: در سال ۲۰۲۰ یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تن فولاد در دنیا تولید شده که سهم ایران ۳۰ میلیون تن بوده است؛ به واقع ما تولیدکننده ۱.۵ درصد فولاددنیا هستیم که کمتر از یک درصد (۰.۹ درصد) آن در اصفهان تولید می‌شود به این معنا که ۶۰ درصد فولاد کشور در اصفهان تولید می‌شود.
وی با بیان این که صنعت توسعه یافته دیگر در استان اصفهان نساجی است، ادامه داد: در کشور ۸ هزار واحد فعال نساجی وجود دارد که بالغ ۲ هزار ۳۰۰ واحد در استان اصفهان قرار دارد؛ ۳۰ درصد از واحدهای نساجی کشور در استان اصفهان مستقر است.
حاتمی با اشاره به تولید ۷۰ درصد فرش ماشینی در استان اصفهان بیان کرد: پالایشگاه اصفهان ۲۳ درصد از سوخت مورد نیاز کشور را تأمین می‌کند؛ به عبارتی سوخت ۱۲ استان در این استان تولید می‌شود که تمام موارد مذکور نشان می‌دهد استان اصفهان با تعریف نخست توسعه که بر رویکرد صنعتی شدن دلالت دارد، جایگاه خوبی داشته و همین باعث شده است که به صنعتی‌ترین استان کشور تبدیل شود.
وی در پایان با اشاره به با پدیده فرونشست زمین در اصفهان گفت: متاسفانه این پدیده در اصفهان جدی گرفته نشده و برآوردها حاکی از این است که این شهر تنها شهری در ایران است که پدیده فرونشست از حوزه دشت به پهنه شهر رسیده است؛ پدیده فرونشت تنها بلایی است که علاجی ندارد چراکه ۵۰ هزار سال طول می‌کشد که بتوانید تأثیرات مخرب فرونشست را جبران کنید.

فولاد مبارکه علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف آب، به ارتقای بهداشت محیط منطقه کمک کرد / این صنعت مصرف آب خود را به نصف ۳ دهه گذشته کاهش داده است

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟