دویست و سی و سومین کمیته عرضه بورس انرژی ایران صبح روز یکشنبه 20 اردیبهشت ماه برگزار و درباره پذیرش حاملهای انرژی در بازار فیزیکی و فرعی و تخصیص گواهیهای صرفهجویی تصمیمگیری شد.
ارزش معاملات ثبت شده در بورس انرژی ایران در دومین هفته اردیبهشت به ۲۶۹ میلیارد ریال رسید؛ در این هفته بازار اوراق بهادار بورس انرژی شاهد رکوردشکنی در دادوستد واحدهای صندوق سرمایهگذاری مبتنی بر کالای فارابی با نماد معاملاتی «سینرژی» بود. بازار فیزیکی اولین روز کاری هفته سوم اردیبهشت را با عرضه نرمال بوتان صادراتی و اکسیژن و نیتروژن مایع داخلی شروع میکند.
بورس انرژی ایران در روز ۱۶ اردیبهشت میزبان عرضههای صادراتی نرمال بوتان، گاز مایع، برش پنتان و پروپان میشود.
بازار فیزیکی بورس انرژی میزبان عرضههای متعددی از فرآوردههای هیدروکربوری در 14 اردیبهشت است، از سوخت هوایی در رینگ بینالملل تا سیاساو، متانول، اکستراکت و تهمانده برج تقطیر.
رینگ داخلی بازار فیزیکی بورس انرژی میزبان عرضههای متعددی از فرآوردههای هیدروکربوری در سیزدهمین روز اردیبهشت خواهد بود.
بهزاد خسروی، کارشناس اقتصادی با اشاره به لزوم تداوم معاملات در بورس انرژی در دوره پساجنگ، خواستار استمرار اقدامات انجامشده در بورس انرژی در دوران جنگ ۴۰ روزه شد و تأکید کرد که تعطیلی این بازار در شرایط بحرانی، زمینهساز نگرانی از دست رفتن کنترل بر قیمتها خواهد بود.
معاون اول رئیسجمهور با تشریح مصوبات جلسه امروز هیأت دولت، از تصویب آییننامههایی در حوزه صنعت برق خبر داد و تأکید کرد این تصمیمات با هدف ساماندهی منابع، بهینهسازی مصرف سوخت و توسعه معاملات برق در بورس انرژی اتخاذ شده است.
ارزش معاملات ثبت شده در بورس انرژی ایران به رکورد ۲۳۵هزار میلیارد ریال در هفته اخیر رسید، شرکت نفت ستاره خلیج فارس پیشتاز فروش صادراتی و پالایش نفت تبریز پیشتاز فروش داخلی حاملهای انرژی در این بازه زمانی بودند.
رینگ بینالملل بازار فیزیکی میزبان عرضه صادراتی نفتا و نرمال بوتان و رینگ داخلی میزبان عرضههای متعددی از جمله میعانات گازی، آیزوریسایکل، آیزوفید و برش سبک در روز دوم اردیبهشت خواهد بود. این درحالی است که رکورد ارزش ۱۰۱ هزار میلیارد ریالی در معاملات روز گذشته بورس انرژی به ثبت رسید.
رینگ بینالملل بازار فیزیکی میزبان عرضه صادراتی نفتا و نفت سفید شرکت نفت ستاره خلیج فارس در اولین روز اردیبهشت خواهد بود.
سید علی مدنیزاده، در این دیدار ضمن گفتگو با مدیران ارشد بازار سرمایه، در جریان جزئیات وضعیت عرضه و تقاضا در بورس انرژی ایران و بورس کالای ایران قرار گرفت.
رشد ارزش معاملات بورس انرژی ارزش معاملات ثبت شده در بورس انرژی ایران به رکورد ۱۸۷ هزار میلیارد ریال در هفته چهارم فروردین رسید، شرکت نفت ستاره خلیج فارس پیشتاز فروش صادراتی و شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی پیشتاز فروش داخلی حاملهای انرژی در این بازه زمانی بودند.
دوشنبه ۲۴ فروردین روز عرضه صادراتی فرآوردههای هیدروکربوری در رینگ بینالملل بازار فیزیکی خواهد بود، نفتا، گاز مایع و گاز بوتان پیشتاز عرضه صادراتی خواهند بود.
بازار فیزیکی میزبان عرضههای متعددی از فرآوردههای هیدروکربوری در رینگ داخلی برای ۲۳ فروردین میشود. آیزوفید، نفتای سبک، آیزوریسایکل، نفتای سنگین و ... در این روز به بورس انرژی ایران میآیند.
ارزش معاملات ثبت شده در بورس انرژی ایران به رکورد ۱۸۰ هزار میلیارد ریال در هفته سوم فروردین رسید، شرکت نفت ستاره خلیج فارس پیشتاز فروش صادراتی و شرکت پالایش نفت بندرعباس پیشتاز فروش داخلی حاملهای انرژی در هفته اخیر بودند.
بازار فیزیکی میزبان عرضه صادراتی بالغ بر 200 هزار تن گاز مایع در پنجم اسفند خواهد بود، در این روز 4 استان پساب تصفیه شده خود را در در رینگ داخلی بازار فیزیکی عرضه کرده و بنزین ویژه وارداتی نیز عرضه میشود.
رینگ داخلی بازار فیزیکی در چهارم اسفند میزبان فرآوردههای هیدروکربوری از جمله بلندینگ نفتا، برش پنتان، برش سنگین و متانول عرضه شده از سوی شرکتهای مختلف خواهد بود.
بازار فیزیکی بورس انرژی برای سوم اسفند میزبان عرضههای متعددی از فرآوردههای هیدروکربوری در رینگ داخلی است.
در روز سهشنبه هفته جاری مورخ 5 اسفندماه؛ عرضه بیش از 167 هزار تن فرآورده گاز مایع در بورس انرژی برگزار میشود.
بازار فیزیکی بورس انرژی در آخرین روز معاملاتی بهمن پرعرضه خواهد بود؛ نفت سفید، گاز مایع و آیزوفید پیشتاز عرضه در رینگ بینالملل و میعانات گازی، نفتا و بنزین پیشتاز عرضه در رینگ داخلی است.